Statlig organisering av virksomheten

For at petroleumsnæringen skal ivareta alle viktige samfunnshensyn og samtidig sørge for en mest mulig effektiv ressursutnyttelse, er det viktig med god organisering og klart definerte ansvarsområder.
For at petroleumsnæringen skal ivareta alle viktige samfunnshensyn og samtidig sørge for en mest mulig effektiv ressursutnyttelse, er det viktig med god organisering og klart definerte ansvarsområder.
Ansvarsområder Statlig eierskap

Ansvarsområder

Stortinget
Stortinget setter rammene for petroleumsvirksomheten i Norge, blant annet ved å vedta lover. Alle prinsipielle saker, herunder alle store utbyggingssaker, skal drøftes der. Stortinget kontrollerer også regjeringen og statsforvaltningen.

På tross av at sammensetningen på Stortinget varierer over tid, har de overordnede rammene for norsk petroleumspolitikk vært stabile. Det skyldes at det gjennom mange år har vært bred politisk enighet om de store linjene i norsk petroleumspolitikk, noe som har bidratt til å gi petroleumsnæringen forutsigbare og stabile rammevilkår. Dette er særlig viktig for en langsiktig og kapitalintensiv næring som petroleumsvirksomheten.

Statlig organisering av petroleumsvirksomheten

Last ned som bilde (PNG)

Statlig organisering av petroleumsvirksomheten (Kilde: Olje- og energidepartementet)

Statlig organisering av petroleumsvirksomheten
Kilde: Olje- og energidepartementet

Regjeringen, departementene og underliggende etater
Regjeringen har den utøvende makt i petroleumspolitikken og står til ansvar overfor Stortinget. Til å utøve politikken får regjeringen hjelp fra departementene, underliggende direktorater og tilsyn. Ansvaret for de ulike rollene i utøvingen av petroleumspolitikken er fordelt slik:

Olje- og energidepartementet og Oljedirektoratet
Olje- og energidepartementet har ansvar for ressursforvaltningen og for petroleumssektoren under ett. Departementet har også ansvaret for eieroppfølging av statens eierandeler i Statoil ASA, Gassco AS og Petoro AS, samt for SDØE.

Oljedirektoratet er administrativt underlagt Olje- og energidepartementet. Oljedirektoratet har en sentral rolle innenfor petroleumsforvaltningen og er et viktig rådgivende organ for Olje- og energidepartementet. Oljedirektoratet utøver forvaltningsmyndighet i forbindelse med leting etter og utvinning av petroleum på kontinentalsokkelen. Dette omfatter også myndighet til å fastsette forskrifter og å fatte vedtak etter petroleumslovgivningen.

Samarbeid
Godt samarbeid mellom etater og departementer. Foto: OED, Olav Hegge

Arbeids- og sosialdepartementet
Arbeids- og sosialdepartementet har det overordnede ansvaret for forvaltningen av arbeidsmiljøet og for sikkerhet og beredskap i petroleumsvirksomheten.

Petroleumstilsynet er underlagt Arbeids- og sosialdepartementet og er ansvarlig for å føre tilsyn med den tekniske og operasjonelle sikkerheten, inkludert beredskap mot villede handlinger og arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten.

Finansdepartementet

Finansdepartementet har det overordnede ansvaret for skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten. Oljeskattekontoret er en del av Skatteetaten, som er underlagt Finansdepartementet. Oljeskattekontoret skal først og fremst sørge for rett fastsetting og innbetaling av de skatter og avgifter som vedtas av politiske styresmakter. Toll- og avgiftsdirektoratet sørger for å fastsette og å innkreve NOx-avgiften.

Finansdepartementet har også ansvaret for å forvalte Statens pensjonsfond – Utland. Ansvaret for den operative forvaltningen er delegert til Norges Bank.

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har ansvaret for beredskap mot akutt forurensning i norske farvann. Kystverket er underlagt Samferdselsdepartementet og har ansvaret for den statlige oljevernberedskapen.

Nærings- og fiskeridepartementet
Nærings- og fiskeridepartementet konsulteres som ledd i tildelingsprosessen for å sikre god sameksistens mellom rettighetshaverne i petroleumsvirksomheten og fiskeriene.

Klima- og miljødepartementet
Klima- og miljødepartementet har det overordnede ansvaret for miljøvern og forvaltning av det ytre miljøet i Norge. Miljødirektoratet, som er underlagt dette departementet, har blant annet ansvaret for å følge opp forurensningsloven.

Statlig eierskap

Petoro AS
Petoro er et heleid statlig selskap og ivaretar de forretningsmessige sidene knyttet til statens  direkte økonomiske engasjement (SDØE). SDØE innebærer at staten er en direkte deltaker i petroleumsvirksomhet på norsk sokkel. Petoro er rettighetshaver for statens deltakerandeler i utvinningstillatelser, felt, rørledninger og landanlegg tilknyttet norsk kontinentalsokkel.

Det overordnede målet for selskapets ivaretakelse av SDØE er å oppnå høyest mulig inntekt til staten. Petoro ble opprettet i 2001 og har i underkant av 70 ansatte. Olje- og energidepartementet forvalter statens eierskap i Petoro.

Statoil ASA
Statoil er et internasjonalt oljeselskap med om lag 21 600 ansatte og virksomhet i over 30 land. Statoils hovedaktivitet er produksjon av olje og gass, og selskapet er operatør for om lag 70 prosent av olje- og gassproduksjonen på norsk kontinentalsokkel. Selskapet ble etablert i 1972 og er børsnotert i Oslo og New York.

Statoils styre er ansvarlig for den forretningsmessige utviklingen av selskapet. Staten eier 67 prosent av aksjene i Statoil. Olje- og energidepartementet har ansvaret for eieroppfølging av statens aksjer i selskapet.

Målet med statens eierskap i Statoil er å opprettholde et kunnskapsbasert og høyteknologisk industrikonsern med hovedkontorfunksjoner i Norge. Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag.

Gassco AS
Gassco ble opprettet i 2001 og er et heleid statlig selskap. Gassco skal verken ha tap eller vinning av egen virksomhet og har som nøytral og uavhengig operatør for gasstransportsystemet ansvar for drift av infrastrukturen på vegne av eierne. Olje- og energidepartementet forvalter statens eierskap i Gassco.

Oppdatert: 24.02.2017